1.Co to jest cyberprzemoc? Cyberprzemoc to stosowanie przemocy poprzez: prześladowanie, zastraszanie, nękanie, wyśmiewanie innych osób z wykorzystaniem Internetu i narzędzi typu elektronicznego takich jak: SMS, e-mail, witryny internetowe, portale społecznościowe i inne. W przeciwieństwie do przemocy fizycznej, cyberprzemoc nie zostawia śladów na ciele i nie widać jej gołym okiem. Formy cyberprzemocy: - Rozsyłanie kompromitujących materiałów; - Włamania na konta pocztowe i konta komunikatorów w celu rozsyłania kompromitujących wiadomości; - Dalsze rozsyłanie otrzymanych danych i wiadomości jako zapisu rozmowy, czy kopii e-maila; - Tworzenie kompromitujących i ośmieszających stron internetowych. 2. Co powinieneś zrobić, gdy jesteś świadkiem cyberprzemocy? Gdy jesteś świadkiem cyberprzemocy powinieneś: - powiedzieć o wszystkim zaufanej osobie (rodzicom, nauczycielowi, znajomym); - pomóc, a jeśli to poważniejsza sprawa zadzwonić do telefonu zaufania (116111); - nie przesyłać dalej obrażających, ośmieszających kogoś treści; - starać się wspierać ofiarę, pokazać jej, że ma nasze wsparcie i zrozumienie. 3. Czego nie powinieneś robić będąc świadkiem cyberprzemocy i dlaczego? Będąc świadkiem cyberprzemocy nie powinieneś dalej przesyłać ośmieszających materiałów, ponieważ osoba pokrzywdzona może załamać się psychicznie, zamknąć się w sobie. Również nie powinniśmy pozostać obojętni wobec tej sprawy, gdyż powinniśmy jakoś zareagować na ludzką krzywdę poprzez: poinformowanie osoby dorosłej o czyimś problemie, spróbować obronić osobę będącą ofiarą cyberprzemocy lub skontaktować się z telefonem zaufania (116111). 4. Czym jest mowa nienawiści? Mowa nienawiści to negatywne emocjonalnie wypowiedzi, powstałe ze względu na domniemaną lub faktyczną przynależność do grupy, tworzone na podstawie uprzedzeń. Należą do nich m.in. nienawiść do: rasy ludzkiej (rasizm), pochodzenia etnicznego (ksenofobia), narodowości (szowinizm), światopoglądu religijnego (antysemityzm). 5. Jak właściwie reagować na hejt? - Nie odpowiadaj hejtem na hejt! To nie tylko nie rozwiąże problemu, ale sprawi, że sam poczujesz się źle; - Nigdy nie reaguj agresją, ironią i pouczaniem.Osoba po drugiej stronie czeka na twoją reakcję; - Nie udostępniaj. Hejt nie powinien dostać się do szerszej publiczności; - Nie pozostawaj bezczynny i reaguj na przejawy hejtu w sieci, nie tylko wówczas, gdy dotyczą cię bezpośrednio, ale zawsze, gdy się z nimi zetkniesz; - Jeżeli okaże się, że nie dasz sobie rady i jest to poważniejszy problem, skontaktuj się z telefonem zaufania (116111). 6. Co można doradzić osobie, która padnie ofiarą cyberprzemocy? Osobie, która padnie ofiarą cyberprzemocy można doradzić, żeby się nie przejmowała, zaoferować jej swoją pomóc, w razie potrzeby doradzić jej żeby porozmawiała z dorosłą osobą lub zadzwoniła pod numer 116111 (telefon zaufania). Na pewno któraś z tych możliwości pomoże. :) 7. Na co należy zwrócić uwagę dokonując zakupów w sieci? Należy: - Sprawdzić opinie i komentarze o sprzedającym; - Skorzystać z dostępnych środków kontaktu (telefon, mail, komunikator), aby przekonać się czy to właściwa osoba i czy podała poprawne dane; - W przypadku brania udziału w aukcji – po wygraniu zobaczyć czy podany numer konta zgadza się z tym, które było podane w opisie; - Dla zachowania szczególnej ostrożności można umówić się na odbiór towaru lub opłatę za pobraniem; - Dowiedzieć się czy jest możliwość zwrotu towaru. 8. W jaki sposób należy właściwie zadbać o sprzęt, za pomocą którego korzystamy z sieci? Należy: - Zainstalować program antywirusowy; - Usunąć niepotrzebne pliki (programy) z komputera, gdyż zaśmiecają nam komputer; - Zwracać uwagę na to, co instalujemy; - Aktualizować sterowniki, programy, system; - Korzystać z systemowych narzędzi; - Nie wchodzić na niezaufane strony, gdyż mogą na nich występować wirusy; - Czyścić swój sprzęt. 9. Czy można wierzyć wszystkim informacjom znalezionym w internecie? Uzasadnij swoją odpowiedź. Nie można wierzyć wszystkim informacjom znalezionym w internecie, gdyż możemy paść ofiarą ataku hakerów, którzy mogą wykraść nasze poufne dane, włamać się do naszego konta bankowego. W większości stron piszą zwyczajni ludzię, a nie eksperci więc nie mamy stu procentowej szansy, że są to dobre informacje. 10. Gdzie należy szukać pomocy w sytuacji zagrożenia online? Pomocy w sytuacji zagrożenia online, należy szukać u: - Rodziców, nauczycieli itp. (zaufanej osoby); - Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży (116111); - Dziecięcego Telefonu Zaufania Rzecznika Praw Dziecka ( 800 12 12 12); - Telefonu dla rodziców i nauczycieli w sprawie bezpieczeństwa dzieci (800 100 100); - Na stronie internetowej www.sieciaki.pl