KONKURS 1.Cyberprzemoc to inaczej przemoc z użyciem mediów elektronicznych – przede wszystkim Internetu i telefonów komórkowych. Problem ten dotyczy przede wszystkim dzieci i młodzieży. O cyberprzemocy możemy mówić, gdy: ktoś wyzywa, straszy lub poniża kogoś w internecie lub przy użyciu telefonu, ktoś robi zdjęcia lub nagrywa film z osobą, która nie wyraziła na to zgody, ktoś umieszcza w sieci lub rozsyła za pomocą telefonu zdjęcia, filmy, teksty, które kogoś obrażają lub ośmieszają, ktoś włamuje się na czyjeś konto internetowe (np. w serwisie społecznościowym). 2. Nie należy się wstydzić i koniecznie powiedzieć o tym dorosłej, zaufanej osobie.np: rodzicowy czy nauczycielowi. · Należy zachować wszystkie dowody świadczące o cyberprzemocy , Skopiować i wydrukować rozmowy z komunikatorów, czatów internetowych, czy portali społecznościowych.Trzeba zachować wszystkie sms'y mms'y i nagrania na pocztę głosową. · Jeżeli na jakiejś stronie internetowej zobaczy się obrażające Nas treści, to można zachować kopię materiału.W tym celu należy Wcisnąć jednocześnie klawisze Ctrl i PrtSc, a następnie „wkleić” zawartość do jakiegoś dokumentu tekstowego, lub graficznego.Można też wydrukować taki „obrazek”.Koniecznie trzeba zapisać plik! 3.Będąc świadkiem cyberprzemocy nie należy dalej przesyłać ośmieszających materiałów.Młodzież dotknięta tym rodzajem przemocy może zamknąć się w sobie, popaść w depresję luB nawet popełnić samobójstwo. Nigdy nie wiadomo jak silną psychikę ma ofiara. 4.Mowa nienawiści to negatywne emocjonalnie wypowiedzi, powstałe ze względu na przynależność do grupy,która tworzona jest na podstawie uprzedzeń. 5.Nie należy usuwać komentarzy tylko dlatego, że są negatywne i krytykujące.Najlepiej zachować spokój i uprzejmość. I nie należy odpłacać hejtem za hejt. 6.Trzeba jej powiedzieć , żeby zgłosiła to osobie dorosłej do której ma zaufanie , zachowała materiał dowodowy i zachowała spokój ale też z nią porozmawiać i wszystko wytłumaczyć. 7.Jeżeli chce się coś kupić w internecie, należy poprosić o pomoc rodziców. Nigdy nie wolno podawać numeru karty kredytowej i nie wypełniać internetowych formularzy bez wiedzy i zgody rodziców. a)Trzeba mieć informacje o sprzedawcy oraz zapoznać się z opiniami innych internautów na temat sprzedawcy. b)Nie należy korzystać z przelewów ekspresowych. c)Nie należy otwierać zbędnych załączników d)Nie należy podawać kodów z kart e)Nie należy podawać nikomu swoich haseł. f)Korzystając z aplikacji mobilnych, należy uważać na mikropłatności. Niektóre z aplikacji, choć początkowo bezpłatne, posiadają możliwość zakupów wewnątrz aplikacji. Informacja o tzw. mikropłatnościach czy zakupach w aplikacji zazwyczaj znajduje się obok ikony danej aplikacji w sklepie mobilnym. 8.a)Należy zainstalować program antywirusowy. b)Nie należy pobierać plików z nieznanych źródeł oraz poczty elektronicznej. c)Należy zainstalować AddBlocka. 9.Nie można wierzyć wszystkim informacją w internecie dlatego , że niektórzy mogą kłamać żeby np: pogorszyć nasz stan zdrobia lub żebyśmy mieli więksy wydatek a on lepszy zysk. 10.W sytuacji zagrożenia w Internecie szukać pomocy w Helpline.org.pl lub u rodziców, nauczyciela, pedagoga szkolnego albo innej zaufanej osoby dorosłej.Można też zadzwonić pod bezpłatny numer Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 lub napisać wiadomość w formularzu na stronie //116111.pl/napisz.